Legacy IoT-integratie

Optimale Doorstroming op de snelweg

Waarom worden we bij een file pas 2 of 3 matrixportalen vooraf gewaarschuwd? Zou het niet prettiger zijn wanneer je eerder geïnformeerd werd over de komende vertraging? Je hebt dan eerder de mogelijkheid om eventueel om te rijden, maar belangrijker nog: het verkeer komt langzamer op de file af, waardoor de file langer de tijd heeft om op te lossen.

 

De besturing van matrixborden is lokaal geregeld en betreft maximaal 3 of 4 wegdelen. Gemiddeld is de afstand tussen de matrixportalen 600 meter: dat houdt in dat we 1800 meter hebben om van ongeveer 120 km/h terug te gaan naar maximaal 50 km/h. Dat is natuurlijk meer dan voldoende, maar het resulteert vaak wel in het snel langer worden van de file. Je komt alsnog al vele kilometers met 120 km/h op de file afrijden.

Filebeveiliging

De filebeveiligingdoor middel van matrixborden is een geautomatiseerd systeem. Het systeem acteert op basis van verkeersintensiteit en snelheid, gemeten in lussen in de weg, en laat verkeer afremmen door het aanpassen van de maximale snelheid. Omdat dit pas ongeveer 2 kilometer voor de staart van de file wordt getoond, komt het verkeer met 120 km/h op de file af rijden. Dit geeft te weinig mogelijkheid voor de file om op te lossen.

 

Onze Nederlandse wegen zitten vol met lussen in het wegdek die de verkeersintensiteit en snelheid van het verkeer meten. De informatie is dus beschikbaar, maar wordt slechts over een beperkte wegafstand gebruikt.

 

Slimmer gebruik van data voor betere doorstroming

Door het slimmer gebruik te maken van data kan de doorstroming van verkeer beter. Het toepassen van slimme cloudsystemen kan hier een oplossing zijn. Door deze data naar de cloud te sturen, daar slimme logica toe te passen en andere systemen aan te sturen, is het dus mogelijk om het verkeer eerder af te laten remmen en zo de doorstroming te bevorderen.

 

Wanneer je 120 km/uur rijdt, doe je 7,5 minuut over 15 kilometer. Diezelfde afstand kost je 10 minuten wanneer je 90 km/uur rijdt. Dit geeft de file 2,5 minuut langer de tijd om op te lossen. De automobilist heeft weliswaar 2,5 minuut meer reistijd, maar dat is aanzienlijk minder dan wanneer hij in de file zou belanden.

 

Het beter en breder toepassen van beschikbare data kan dus zorg dragen voor een betere verkeersdoorstroming op de Nederlandse snelwegen. Dit kan bijvoorbeeld ook bij het eerder versmallen van de weg in het geval van calamiteiten. Op het moment dat het verkeer nog rijdt, gaat risten veel sneller en gemakkelijker.

 

Zonder extra investering in hardware

De mogelijkheden zijn eindeloos. We kunnen zelfs veel grotere en complexe besturingen implementeren zonder dat de bestaande hardware hoeft te worden vervangen of aangepast. Het belangrijkste is niet dat alles gekoppeld kan worden, maar dat we door middel van deze mogelijkheden het ons een stuk makkelijker kunnen maken. En dat er op veel vlakken winst te behalen is.

Robbrecht van Amerongen
Legacy IoT-integratie.
Er kan meer dan je denkt.
Weten wat de toegevoegde waarde vann Legacy IoT-integratie van Conclusion Connect kan bieden?
Bel Robbrecht van Amerongen 06 41 01 02 86